Storytelling Roy Grünewald

3_11stad_peeropzondagRoy Grunewald gaf ons een college over Storytelling. Roy is columnist bij de AD, een aantal jaar directeur geweest van de schouwburg in Gorinchem en studeerde aan de toneelacademie. Ook geeft hij les aan de management creative industries NHTV.

Hij begon zijn verhaal over Roodkapje, Ikea en de ondergang van de Titanic. Drie verschillende elementen uit zijn verhaal die op het eerste ogenblik niets met elkaar gemeen lijken te hebben. Maar niets blijkt minder waar. Deze verhalen hebben allemaal storytelling in zich. Want wat heb je aan de meest briljante ideeën als je geen verhaal kunt vertellen? Niets. Een goed verhaal stimuleert namelijk het hoofd en raakt het hart.

“Een goed verhaal stimuleert het hoofd en raakt het hart”

Storytelling is het meest belangrijke en meest powervolle instrument om het publiek te bereiken. Dit vertelt de voormalig speechschrijver van Obama, die inspeelde op de beleving van het volk. Zo vertellen de meeste wereldleiders over het volk als één macht, maar Obama ging in op inhoudelijke problemen. Zo sprak hij de alleenstaande moeder aan, de oude mensen en de ouders met het pasgeboren kindje.

Al wordt storytelling pas kort echt benaamd, het is eigenlijk al zou oud als de mens. De Neanderthaler gebruikte het al. Zij hadden in feite niks anders dan het vertellen van verhalen aan elkaar. Pas sinds korte tijd ontwikkelt storytelling zich ook als een nieuw vakgebied. En niet alleen in reclame, de journalistiek en de literatuur maar creative storytelling wordt nu ook toegepast in marketing, branding, PR en sales. Dit noem je dan corporate storytelling en strategische storytelling. Vanaf dat punt heeft storytelling een economische waarde en dat maakt het voor veel bedrijven weer interessant.

De emotiemarkt
Door de emotiemarkt kijk je niet naar wat het merk of product/dienst mij oplevert, maar wat het met mij doet. Je kijkt naar de emotionele beleving en je gebruikt de gevoelens in je onderbuik om tot een beslissing te komen.

Zo zijn consumenten nu een stuk grilliger en ongeduldiger dan vroeger. De consument maakt geen rationele keuzes. Dit komt omdat hij minder tijd heeft om zich te verdiepen in de finesses van producten en diensten.

Plaats een reactie