Wil Michels

IMG_3743Wil Michels is schrijver en docent bij Fontys. Hij schreef het communicatie handboek waar wij uit leren, maar ook het boek Focus op Fans. Dit laatste boek schreef hij samen met zijn dochter Yara Michels. Yara is bekend van de blog This Chick’s Got Style.

Wil Michels deelt ons zijn gouden tips voor goede communicatie:
1. Analyse
Mensen zeggen wat ze denken en doen wat ze voelen. Onderzoek leidt tot conclusies en die tot inzichten die bepalend zijn voor je strategie. Zo halen we steeds minder uit interviews.

2. SWOT
SWOT-vermoeidheid bij managers zijn vaak te algemeen. Volgens Wil hoeven we geen swots meer te maken, die hebben de mensen al veel te vaak gezien. Nieuwe opties zijn het business canvas model en customer journey. Vaak maken studenten alleen een swot. Je moet er dieper om ingaan en een conclusie eruit halen.

3. Doelgroepen
Selecteer de doelgroep op het mediagebruik. Hierop kun je social persona’s maken. Dit is dat je een persoon beschrijft en je daarin inleeft. Ga niet in doelgroepen denken, maar zie de persoon voor je. Denk ook in communities.

4. Doelstellingen
Kennis, houding en gedrag werken vaak niet. Je moet geen kennis- houding- en gedragdoelstellingen maken. Dit werkt niet omdat wij alles doen op emotie. We denken niet eerst na en doen pas. Je moet daarom altijd eerst op emotie raken. Het is wel slim om nog te denken wat mensen leuk vinden of wat ze willen doen. Als je weet dat mensen emotioneel denken, kun je ook anders naar ze communiceren. Mensen zijn kuddedieren. Als je mensen wil overtuigen, moet je die kudde raken. Als iedereen zonnepanelen plaatst ga je dit ook doen omdat iedereen het heeft. Je doet het niet omdat de gemeente jou een brochure laat zien.

5. Boodschap
Kijk naar de boodschap of naar de propositie. Denk altijd vanuit de ontvanger.

6. Strategie
Geef je strategie altijd een naam. Denk daarbij aan reputatiestrategie, fanstrategie, familiestrategie of public affairs strategie. Als je je strategie een naam geeft dan weten mensen waar je het over hebt. De laatste jaren zijn er veel veranderingen gaande. Zo dachten we eerst in paid media, nu in earned media. We wilden eerst de regie, nu gaan we voor co-creatie. Konden we eerst nog scoren met ideetjes, nu scoren we met concepten.

7. Concept
Je hebt hier verschillende niveaus in: organisatie niveau, communicatieniveau of het onderdeel van het communicatieplan. De Albert Heijn is een goed voorbeeld van het onderdeel van het communicatieplan. Zo zijn de hamsterwerken goed uitgewerkt: spotjes, hamsters kopen in de winkel en in de winkel zelf.

8. Communicatiemiddelen
Dit bestaat uit owned, paid en earned media. Het gaat niet om social media maar om word of mouth. Je kan alleen nog maar in platforms bedenken. Alles moet een totaal  concept zijn. Zoals bij de blog van Yara: instagram, twitter en de blog zelf. Er bestaat geen enkele blogger die enkel een blog kan doen. Veel bloggers stoppen met bloggen omdat ze een nieuw platform bedenken, zoals fashionlab nu doet.

Denk in ook crossmediaal. Zo bedacht de dierentuin in Antwerpen een heel concept. Zo lieten ze heel België nadenken over de naam van het olifantje. Ook showden ze een echo van de baby. Toen de moeder ging bevallen, kreeg iedereen die zich aangemeld had een smsje. Hierdoor hadden ze ontzettend veel nieuwe bezoekers in de dierentuin en op de website. Een succesvolle campagne dus! Een goed voorbeeld van crossmediaal denken is dit.

Wil ging het boek schrijven omdat er geen boek bestond over communicatie strategieën. Dit heeft veel tijd gekost en veel docenten van onze school hebben ook geholpen. Een strategie is dat er een verlangen is dat er iets anders moet gaan. Dit kan door frustratie komen over het bestaande. Als je naar strategie kijkt focussen we ons vooral op de externe analyse (denk aan poster, SWOT en destep). Daarna gingen we ons focussen op de interne analyse (denk aan kernwaarden en kerncompetenties). Deze zijn vaak heel algemeen dus denk aan betrokken, innovatief en deskundig. Dat zegt niet zoveel over het bedrijf. Nu ligt vooral de focus op de relatie. Dus interactie, conversatie en transactie.

Denk als je een plan maakt heel goed na over de organisatievraag. Wat wil het bedrijf bereiken met social media? Wat is het doel? Weet waar de directie wakker van ligt. Je kunt social media namelijk gebruiken om klanten aan je te binden of om nieuwe producten te introduceren. De organisatievraag moet volgens Wil Michel in je werkstuk zitten. Marketingvragen of communicatievragen moet je ook gebruiken. Weet dus altijd wat je doet en waarom je dat doet.

Onderzoek legt de basis voor strategie, maar strategie volgt niet direct uit onderzoek. Het moet dus enkel leiden tot inzichten, omdat deze de basis vormen voor de strategie.

Wil heeft samen met Yara Michels het boek Focus op Fans geschreven. Dit boek gaat over de fanstrategie, deze kun je bijna altijd toepassen. Merken zijn namelijk als mensen, of mensen worden merken. Vraag jezelf altijd af hoe je behandeld wilt worden. Als de gemeente mensen wil betrekken, vraag jezelf dan af hoe ik ergens betrokken bij wordt. Het draait in het leven altijd om relaties en emoties. Merken worden gemaakt door opmerkelijke, spraakmakende acties. Bedenk dus altijd twee leuke ideeën. Al gebruiken ze het niet, dan heb je wel iets grappigs bedacht en denken ze aan je. Iedereen weet dat een aanbeveling iemand als jij de krachtigste vorm van communicatie is. Jij gaat naar Solar omdat mensen tegen je zeggen dat het een van het leukste festival is.

De belangrijkste vraag die je je kan stellen is of je dit bedrijf zal aanraden aan anderen. Van boven naar beneden in de pyramide: fans, vrienden, kennissen, vage kennissen en onbekenden. Ook een fan heeft een emotionele betrokkenheid.

De seminar van Wil Michels voelden als een communicatietheorieles. De les was goed te volgen, omdat hij er veel voorbeelden bijhaalden. Ook vertelden hij verhelderden dingen over de SWOT-analyses. Zo bleek deze methode al vrij verouderd te zijn, terwijl wij deze nu aan het leren zijn. Ook vond ik het heel leuk als blogfan dat hij vertelde over zijn dochter: Yara Michels. Yara is de blogger achter This Chicks’ Got Style. Dit vond ik nog het allerleukste van de seminar. Al leek het erg op een communicatieles, het was toch verfrissend omdat hij veel nieuwe en duidelijke dingen vertelden met veel voorbeelden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s