Bjorn Schipper

Bjorn_met_paint_1x20_

Björn is op het gebied van entertainment al 14 jaar advocaat. Hij houdt zich ook bezig met de rechten met betrekking tot events. Hij richt zich op IE (intellectuele eigendom), branding, muziekrechten, contracten, vergunningen en conflicten. Bij intellectuele eigendom kun je denken aan concepten, design, namen, logo’s en stage design. Zo is Sensation bijvoorbeeld in Nederland begonnen maar vindt het event nu overal in de wereld plaats. Vanuit Amerika wordt er steeds meer eisen gesteld aan de uitstraling van een show: dus aan het totaalconcept. De muziek en de uitstraling van het event moet helemaal kloppen en overeen komen. Het DNA van een event is zijn persoonlijke formule. Het is een terug komend iets en pas na tien jaar kun je het echt je eigen DNA noemen.

“Een kijkje in de keuken van de advocaat van de nacht”

Je moet met een concept echt iets gaan doen. Het is niet beschermd als het in je hoofd blijft hangen, dus er moet een uitwerking van zijn. Je moet het dus op je computer typen zodat andere mensen kunnen weten wat jouw format of concept is. Ook kan het van meerdere personen zijn: de ene werkt aan de grafische vormgeving en de andere aan de economische kant. Dit maakt het een concept van meerdere personen samen. Het gaat dan vooral om auteursrechten.

Een stijl kun je veel minder beschermen. Dit omdat het een tijdje in de mode is. Het kan wel na een paar jaar weer terug komen (de retrostijl), maar het is veel moeilijker om te beschermen. De huisstijl en logo’s is makkelijker om te beschermen omdat je dan met auteurs- en modelrechten te maken heeft. En met merkrechten. Hieronder valt ook aankleding van een event of bijvoorbeeld webdesign. Zo gaf Bjorn het voorbeeld van Amsterdam Open Air. De drie posters van afgelopen jaar hebben dezelfde look and feel omdat deze veel op elkaar leken. De laatste poster heeft een andere feel maar door het merkenrecht is de laatste poster geen rechtzaak geworden en paste het toch nog wel binnen de feeling van Amsterdam Open Air, al waren de meningen daar lange tijd over verdeeld.

Logo’s en namen gaan als je het goed doet de hele wereld over. Deze veranderen ook een stuk minder snel maar kleine subtiele veranderingen krijg je toch door de jaren heen. Als een logo goed zichtbaar is pikt de media dit vanzelf op en dit is weer gratis reclame.

De IE achter de grote shows daardoor kunnen ze bestaan. Als deze IE niet goed geregeld is kunnen deze grote shows niet de hele wereld over. Voorbeelden van de grote shows zijn: Sensation, Tomorrowland, Tomorrowworld, Wish en Defqon. Het handelsmerk van Armin van Buren is bijvoorbeeld ook dat hij altijd met zijn armen in de lucht staat. Dit omdat hij dit bij elke keer als hij draait dit doet en na tien jaar is dit zijn logo geworden.

Branding is ook heel belangrijk. Als je dit goed hebt geregeld kun je een beter event worden. Als klein event zoek je contact met de coole merken waarvan je denkt dat je iets aan hebt. Sponsoring en merchandising is belangrijk. Als jij groter bent geworden als event dan komen andere merken weer naar jou toe en dan merk je dat je niet alleen dingen nodig hebt maar zelf ook te bieden hebt, en dan begint het maken van afspraken pas echt. Dit heeft te maken met goodwill en reputaties.

Muziekrechten
Op een event draaien ze muziek en om deze muziek te draaien moet je betalen en heb je verschillende rechten: Auteursrechten en naburige rechten. De muziekauteur en publisher hebben auteursrechten. Buma/Stemra beheert collectief de rechten. Naburige rechten zijn op betrekking op labels en artiesten. Dit collectief is verenigd in SENA. Met events krijg je met beide collectieven te maken omdat je met beide rechten te maken hebt.

Een organisator is primair verantwoordelijk. Dit omdat je muziek laat horen. De organisator is verantwoordelijk voor alle muziek dat op het festival te horen is. Het gaat dan dus ook om het laten horen van muziek aan andere mensen. Je hebt ook amusementsmuziek (waar we allemaal naar kijken en luisteren) en achtergrondmuziek (in een chillroom of tussen verschillende acts door). Buma heeft een vaste prijslijst en SENA ook. Je kunt altijd onderhandelen met deze prijzen. De rechter kan hier altijd over beslissen als de geschillen tussen bijvoorbeeld Buma en de organisator te groot worden.

Je hebt bij een event te maken met verschillende contracten: samenwerkingscontracten, inkoopvoorwaarden, licentiecontracten, boekingscontracten, bezoekersvoorwaarden, huisregels en privacystatement. Het is belangrijk om je creativiteit af te dichten, ook dit heeft weer te maken met IE. Licentiecontracten heeft vooral met creativiteit te maken.

“Vergunningen: voorkomen is beter dan genezen”

De festivals worden steeds groter in de steden. Hierdoor is het goed voor de economie en mensen vinden het leuk die er naartoe gaan. Het festivalseizoen duurt nu tot in oktober. Wel kan het verveld zijn voor omwonenden en bedrijven. Als je elke week een dancebeat voorbij hoort komen dan kun je hier snel klaar mee zijn. Het zorgt dus wel voor overlast. De burger wordt nu steeds mondiger en komen meer op voor hun rechten. Vaak kun je dan beter kiezen voor samenwerken in plaats van tegenwerken.

Tips die Bjorn ons meegaf zijn: IE awareness, je moet weten dat je dingen vast moet leggen en afspraken met mensen moet maken. Werk ideeën goed uit en denk vooruit. Weet dat je dingen vast moet leggen zodat je de discussie wie eerder iets verzonnen heeft je altijd kan winnen. Kijk goed om je heen. Ook qua logo’s. Deze kunnen te veel in de buurt liggen van andere bedrijven. Je kunt dan kijken of je in de gevarenzone komt te zitten. Vergeet natuurlijk niet om te feesten! Vrijheid is belangrijk om mooie events neer te zetten dus laat je niet weerhouden, maar doe het wel verstandig.

Het seminar van Bjorn vond ik heel leuk, omdat ik rechten heel interessant vond. Wel was het af en toe wat lastig te volgen door de lastige termen. Wel was het leuk dat Bjorn een advocaat is, maar niet zo ‘netjes’ is als je zou verwachten. Zo is hij een jongeman nog, niet strak in pak en weet hij veel van muziek en DJ’s af. Hierdoor was het leuker om naar hem te luisteren. Wel merk je veel van zijn deskundigheid en weet hij veel te vertellen over de onderwerpen. Het leuke aan dit seminar vond ik dat het heel anders is dan andere seminars. Het ging niet over hemzelf en waar hij heeft gestudeerd, maar over de dingen die hij doet in het werkveld. En dat is wat we willen leren tijdens IEMES-weken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s