Jan-Pieter van Seventer

dcc-portretten-zw-1x1-32-k.jpg?w=450&h=140&crop=1Jan Pieter van Seventer is development director van de Dutch Game Garder. Hij werkt dus in de gamebusiness. Wat Jan Pieter vooral fascinerend vindt aan het maken van games zijn de miniatuur versies van poppetjes. Deze maakt hij zelf en jij denkt er dan ook zelf van dat deze leven. Saaie onderwerpen zoals de binnenstand van bijvoorbeeld Utrecht kan leuk en interessant worden gemaakt door de jeugd en door er een spel van te maken.

Van saaie onderwerpen kun je met games toch iets leuks en interessants maken

Vanaf 2005 kunnen games weer door twee personen gemaakt worden. Dit komt doordat  toen de App Store werd uitgevonden. Games hoeven geen 30 euro meer te kosten in de winkel. Dit is ook de reden waarom het aantal gameontwerpbureaus van 7 naar 300 is gegaan in Nederland. Ontzettend veel mensen houden zich dus bezig met games.

50% van de omzet zijn games die een leerdoel hebben als hoofddoel

Mindie is een mix van indie (onafhankelijk, hoofddoel is niet geld verdienen) en van mainstream (de grote groep). Als je twee verschillende soorten mensen hebt (andere scholen, andere evenementen) moeten deze toch kunnen samenwerken om een game te maken. Je hebt technische mensen die games kunnen produceren en de kunstzinnige mensen die zorgen voor de graphics, de muziek en het geluid. De derde groep is de Business Administration die zorgt voor de PR van een game. De vierde groep is GD. Het is lastig om uit alle vier de groepen mensen te werven en deze ook nog samen te laten komen. Denk daarom ook niet alleen aan de game zelf, maar ook aan de games die erna nog gaan komen. Hoe wil je je bedrijf groot gaan maken? Je moet kunnen voortborduren op je eerdere werken.

Een serious game is goed als je via een leerzame weg naar een einddoel gaat. Dat je leert zonder dat je het doorhebt. Interactie neemt dan toe, evenals het gebruik van je zintuigen. In een verhaal kun je geen andere afslag nemen dan hoe het boek geschreven is. Bij een game kan dit wel. Je moet meerdere afslagen maken zodat je niet één verhaallijn speelt. Dat is het mooie aan een game.

Bedrijven maken ook steeds vaker gebruik van games. Op speeljetoekomst.nl leren komen mensen die geen dikke pakken papierwerk willen lezen. Via deze site kunnen ze op een spelende manier leren over hun pensioen zonder al die letters te lezen. Een advocatenbureau gebruikt bijvoorbeeld een spel om te kijken of je geschikt bent voor het bedrijf (een hoge score is dan dus vereist). Het Hilton in Amsterdam geeft iedereen een PSP om zo via een game te leren hoe je je moet gedragen tegenover de gasten in het hotel.

Ook worden ze gebruikt voor kinderen. Bij de Wereld van Verschil komen kinderen die een van zijn ouders hebben verloren, of gaan verliezen. Ze kunnen het op deze manier delen door het in een doosje te stoppen. Dit gaat over de hele wereld. Vaak kunnen ze hun ervaringen niet delen met klasgenootjes omdat zij niet weten wat het kind heeft meegemaakt. Op deze speciale manier kan dat wel, en je bespreekt het ook met andere culturen. Een heel mooi concept vind ik dit.

Van Jan Pieter heb ik vooral geleerd dat je met je fantasie een hoop kunt bereiken. Van de kleine dingen iets groots maken. Ook zie ik bij games al snel een computernerd voor me, terwijl Jan Pieter ons juist leerde dat voor een game ook creatieve mensen nodig zijn die niks van het programmeren weten. Samen kom je tot een mooi geheel.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s