Pieter Cornelis

Pieter Cornelis is directeur bij Toverland. Om op deze baan uit te komen heeft hij een heel pad af moeten leggen. Zo heeft Pieter namelijk ook op Fontys gestudeerd. Vervolgens kwam hij erachter dat hij het werken bij pretparken wel heel erg leuk vond en wilde hij bij de Efteling gaan werken. Helaas zochten ze toen geen mensen. Daarom is hij gaan promoveren en deed hij onderzoeken. Dit deed hij wel voor de Efteling en toen werd Pieter gevraagd om er fulltime te komen werken. Hij bekeek met zijn onderzoeken wat een investering van een attractie uiteindelijk oplevert. In maart 2011 kwam hij bij Toverland terecht en in april werd hij directeur. Dit komt omdat ze in Toverland nieuwe concepten wilden hebben, en ze daarvoor Pieter inschakelde. Nu is hij directeur bij Toverland en werkt hij bij Fontys om dingen te vertellen over pretparken, themaparken en dus ook Toverland.

 

“If you can dream it, you can do it – Walt Disney”

Dit was een van de quotes waar de seminar mee begon. Ik denk ook dit waar is. Als je iets kan dromen, kan je het waarmaken. Je moet er alleen echt voor gaan. Walt Disney begon ook met een mini pretpark en heeft nu pretparken zo groot als de provincie Utrecht.

Pieter vertelde ook over de pretparkenbranche. Ontzettend interessant. Ik had nooit echt nagedacht over de gedachtes achter pretparken. Er zijn veel verschillende pretparken. Zo liet Pieter filmpjes zien van een formule2 pretpark, een Harry Potter themepark en van een safari/pretpark van Disney. Dit laatste park is zo’n voorbeeld van wat zo groot is als de provincie Utrecht qua oppervlakte. Ook worden er pretparken gebouwd omdat een sjeik in Dubai gewoon geld teveel heeft en zin heeft om een pretpark op zijn naam te hebben staan.

Een klein lesje tussendoor. Want was is een themapark precies? Je maakt onderscheid tussen een pretpark en een themapark. Een pretpark is een park waar attracties staan, niet per sé in een bepaalde stijl. De Efteling bijvoorbeeld is een themapark. Je wil een bepaalde betekenis realiseren. Mensen willen er geld uitgeven (cathedral of consumption wordt dit genoemd). Realiseren kan bijvoorbeeld door de routes die je loopt, de sfeer die er wordt gecreëerd en de flow die je krijgt. The wizarding of Harry Potter is hier ook een mooi voorbeeld van. Dit is een park compleet in Harry Potter stijl. Zo kan je door de winkelstraat lopen van Harry Potter, toverstafjes kopen en het beroemde balspel in de lucht spelen. Dit park is een grote concurrent van Disney omdat het ernaast ligt en pas een paar jaar open is. Je wordt helemaal ondergedompeld in het thema en krijgt in zo’n park echt gevoel alsof je in een compleet andere wereld zit.

Toverland opende 12 jaar geleden. Ze waren erg sceptisch omdat het dichtbij de Duitse grens ligt en in Nederland al veel pretparken liggen. Daarom hebben ze kinderen laten meedenken over wat er in een pretpark moet staan. Hierdoor ontstond een mengeling van attracties, want het ene kind wil een draaimolen, de andere theekopjes en de andere een klimrek. De hal voelde heel kermisachtig aan en was heel lawaaierig. Toen het in 2001 opende had het 200.000 bezoekers. Tien jaar later, in 2011, waren dit er al meer dan 500.000. In 2003 beleefde ze de groter domper die ze ooit hebben gehad. De zomer was erg heet en doordat ze alleen maar de lawaaierige hal hadden bleven de mensen weg. Wel waren ze bezig met een tweede hal. In 2004 opende deze nieuwe hal en trokken ze ook een nieuwe doelgroep: wat oudere kinderen. In 2007 werd de Troy gebouwd. Pieter werkte toen nog bij de Efteling en verklaarde Toverland voor gek. In een pretpark gericht op jonge kinderen ineens zo’n groot en heftige achtbaan plaatsen. Maar niets is minder waard want de Troy staat in de top 10 van beste achtbanen ter wereld. Door de Troy en de nieuwe hal kwam Toverland wel in een spagaat te staan. Zo heb je een hal voor kinderen en heel veel heftigere attracties voor de oudere jeugd.

Daarom begonnen ze in 2011 met een lijstje uitdagingen. Hier stond onder andere op dat ze de bekendheid wilden vergroten, hun kinderachtige imago wilden veranderen en de balans in het park terug wilden krijgen. Ook moest de gasttevredenheid omhoog en wilden ze het toveren/magie thema claimen. Van een indoorpretpark voor kleine kinderen moest het een all weather themapark worden voor het hele gezin. Dit wilden ze doen door hun identiteit aan te passen. De eerste hal kreeg een make-over. Geluidsdempers werden geplaatst, speeltoestellen werden verplaatst naar logischere plekken en er werd andere muziek afgespeeld. Zo werd het voor de ouders ook een stuk aangenamer.

Ook ging Toos Toverhoed er anders uitzien, ze kreeg een volwassenere uitstraling. Er werden meer attracties buiten gebouwd. Wat slim is, want in juli en augustus trekt je de meeste bezoekers en dan is het erg warm. Dan is buiten attracties bezoeken veel leuker dan binnen in een hal zitten.

De naamsbekendheid werd vergroot doordat ze Roda JC zijn gaan sponsoren. Er kwam veel publiciteit door het voetballen. Ook door met Halloween Toverland helemaal in Halloween stijl te brengen kwamen er steeds meer bezoekers naar het park. De gasttevredenheid steeg en dit werd beloond door de ANWB met een 8,8 afgelopen augustus.

De balans in het park is terug aan het komen. Toverland kan nog een heel stuk uitgebreid worden, zodat het bijna net zo groot wordt als de Efteling. Het enige probleem is geld. Wel is er onlangs een nieuw gedeelte bijgekomen: de magische vallei. In detail wordt het eerst uitgetekend om het vervolgens te gaan bouwen en te realiseren. Om de vallei extra sfeervol en in thema te maken werd er een orkest ingezet om bijpassende muziek te maken. Alles om het themagevoel te vergroten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s