Lieke de Boer

lieke200.jpg

Wat had ik zin in dit seminar. Een vrouw die het zo ver heeft geschopt? Daar moet ik meer van weten! Vandaag deel ik wat ik te weten ben gekomen van deze krachtige vrouw.

Lieke de Boer is al sinds haar veertiende bezig met het organiseren van evenementen. Ze is al jong begonnen omdat ze al jong wist dat ze dit tof vond om te doen. Dit is ook de reden waarom ze daar nu nog mee bezig is en ze dit ook nog een hele tijd wil blijven doen. Ook Lieke is klein begonnen. Zo deelde ze flyers uit bij Extrema Outdoor tot vijf uur ’s ochtends. Na een jaar werd projectmanager bij ditzelfde festival. Een favoriet van Lieke is Solar. Dit omdat Solar ontzettend leuk is om te organiseren. Je hebt een hele hoop decorspullen waar je je eigen festival mee mag gaan maken. Ook ben je bij Solar echt bezig met de creatieve industrie en met de festivalwereld. Je mixt dus twee leuke werelden.

Na Solar en Extrema ging Lieke naar 3FM. Ook deed ze klusjes voor NED3 en Veronica. In Amsterdam werd ze in die tijd ook verliefd op een jongen die toevallig nog een manager zocht. Hij vroeg dan ook “Wil je mijn vrouw én mijn manager worden?” Ontzettend lief verhaal dat gaat over rapper Fresku.

Fresku was een jongen zonder vervoer, zonder huis, zonder telefoon en dus zonder vriendin. Een jongen die dus werkelijk waar niks meer had. Als je een artiest wil managen is die basis wel heel belangrijk. Een goede leefomgeving is vereist. Je hebt een goede basis nodig, wil je een goed album kunnen maken. Lieke had wel die goede basis. Een huis, kantoor en financiële regelingen. Deze ging ze ook voor Fresku proberen te regelen. Dit lukte en ze konden aan de slag voor het album.

Een inspirerende plek moet je creëren

Lieke zorgde ook voor een inspirerende plek om creatief te zijn en goed materiaal om mee te werken. Plannen konden eindelijk gemaakt worden en dit deden ze dan ook. Welke stappen moeten er gezet worden de komende periode? De randen van het project moeten uitgebreider worden. Dit deden ze door middel van een boekingskantoor en uiteindelijk een contract bij Topnotch. Ook een goed team was belangrijk voor Fresku. Denk hierbij aan een manager, een producer, een goed concept, boekingen, artwork en foto’s. Ook de visagie en een ass producer moet geregeld worden.

Het eerste album van Fresku was uiteindelijk heel succesvol. Toen er plannen begonnen te ontstaan voor een tweede album werd Fresku onzeker. Hij was bang dat mensen het niet goed genoeg zouden vinden. Mensen vergelijken je werk toch met het eerder gemaakte werk. Daarom bedachten ze een stunt: een nepalbum. Mensen werden afgeleid en voelden zich voor de gek gehouden. Toen kwam het echte album en dachten ze ‘O, gelukkig! Het album is toch wel goed!’ Ze probeerden naar een creatieve marketingstunt te zoeken. Om het nog erger te maken maakten ze ook een documentaire over de rapper. De bedoeling van deze documentaire was dat hij op televisie te zien zou zijn, maar dat proces is te ingewikkeld. Een documentaire moet namelijk een jaar van te voren al aangekondigd zijn en aangegeven zijn bij de zender. Vandaar dat de documentaire uiteindelijk online werd gegooid op het internet.
Als kers op de taart werd er een twitterbeef (een ruzie via Twitter) met Kees bij elkaar verzonnen. De twee acteerden zo gezegd. Ook dit werkte heel erg goed. De twee kregen ontzettend veel aandacht via social media en er kwamen zelfs telefoontjes van mensen die belde om Kees de huid vol te schelden. ‘Fuck Kees’ kwam dan ook in bijna elke tweet voorbij. Op deze manier kwamen ze ook bij Giel Beelen terecht van 3FM. Giel kon deze stunt wel waarderen en vind ook dat Fresku hiphop maakt waar mensen naar moeten luisteren.

Het album werd uiteindelijk goed ontvangen, maar Fresku en Lieke zelf vonden dat er geen echte hit op het album stond. Het album in het algemeen werd veel verkocht, maar één of twee singles op de radio kwamen er niet.

We verzonnen een nepalbum, een twitterbeef en een documentaire

Wat Lieke in de toekomst wil doen? Dat is naast muziek gaan acteren. Fresku heeft ook een paar acteerprojecten gedaan (denk aan Gino). Door zijn diepere muziek maar ook door zijn typetjes kan hij weer hele andere kanten van zichzelf laten zien. En nog steeds kan hij zich blijven toespitsen op zijn eigen muziek. Hierdoor zoek je steeds naar nieuwe mogelijkheden om dingen naar de mensen over te brengen. Lieke ziet Fresku dan ook steeds meer als een acteur. Ook willen ze Kapitein Woensel (bedrijf) verder gaan ontwikkelen en meer online filmpjes maken die op Omroep Brabant te zien zijn. Deze filmpjes komen van Beeld Online. Ze wil dus liever zelf gaan creëren in plaats van in opdracht van iemand. Zelf investeren en eigen dingen maken is een grote must voor Lieke. Ze wil meer licenties gaan verkopen en meer gaan inspelen op de actualiteiten.

Fresku begon met niks en heeft nu een super mooi huis. Hij kan veel meer dan alleen rappen. Zo schrijf hij ook over leuke dingen en acteert hij nu. Dat over leuke dingen schrijven gaat ook steeds beter omdat hij niet meer in de negatieve flow zit. Lieke heeft hem als het ware daaruit getrokken. Fresku wil daarom nu ook dingen doen die echt zijn voor hem. Ik denk dat dit ook de belangrijkste boodschap is uit het seminar van Lieke. Je hebt altijd iemand nodig om op terug te vallen, je kunt het niet alleen. Succes deel je samen. Ook ben ik een grote voorstander van hard werken. Ik denk namelijk dat hard werken altijd beloond wordt vroeg of laat. En zo zie je dat ook maar weer in dit verhaal. Overal wordt deze theorie bevestigd en dat vond ik ook zo inspirerend aan het verhaal van Lieke de Boer en Fresku.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s