APPELPOP

Schermafbeelding 2014-04-16 om 23.10.33Appelpop, een evenement dat 13 en 14 september voor de 22e keer terug keerde op de Waalkade in Tiel. Het geheim van dit festival? Het is helemaal gratis! Vandaar dat er elk jaar rond de 150.000 mensen op afkomen. Geen gedoe met een kaartje kopen. Gewoon bedenken dat je erheen wilt en gaan. Op het festival vind je talenten van nationale en internationale bodem. Zo kon je dit jaar ondermeer Laura Jansen, Douwe Bob, Madness en Blof bewonderen.

Op zaterdag 14 september vertrok ik naar het Appelpop terrein. Twee jaar geleden ben ik ook op het festival geweest, dus ik wist een beetje wat ik kon verwachten. Dit was erg fijn, zo wist ik van te voren al een beetje waar ik op wilde gaan letten. De vraag die in mijn hoofd bleef spoken was “Hoe kan het dat zo’n groot evenement helemaal gratis is?

Want is het wel helemaal gratis? Nee, dat niet. De toegang is gratis, het zien van de artiesten is gratis, het even chillen op het gras is ook helemaal gratis. Maar als jij behoefte hebt aan een drankje, of even je blaas moet legen moet je hiervoor betalen. Gelukkig vallen de prijzen mee. Zo betaal je 2,90 voor een wijntje, wat minder is dan bij menig kroeg. De wc is dan weer 0,50 cent, maar worden wel goed bijgehouden met schoonmaken.

Schermafbeelding 2014-04-16 om 23.11.19

Het terrein ziet er mooi uit. De grote tent valt als eerste op. In de tent staat dan ook het hoofdpodium waar de meest bekende artiesten spelen. Als je de tent doorloopt kom je uit bij het Brunotti podium. Aan de naam hoor je al dat deze gesponsord is. Ook het wat kleinere, beetje afgelegen podium genaamd McBlossom heet niet voor niets zo. Toch denk ik dat hier niks mee is. Je weet dat het gesponsord is, anders kan dit hele festival niet bestaan. Verder zien de podia er ontzettend leuk uit en wordt er goed gebruik gemaakt van de special effecten, waardoor het niet onderdoet voor een podium als op bijvoorbeeld Pinkpop. Het hoofdpodium staat vol reclame. De twee schermen naast het podium worden niet gebruikt om het optreden op te laten zien, maar om steeds hetzelfde reclamefilmpje af te spelen. Dit vond ik wel erg zonde. Het is zo druk in de tent waardoor het zien van een optreden als je tussen de menigte staat erg lastig is. Het was fijner als ze het optreden daar afspeelden, zodat de mensen achterin het ook konden zien. Ze hadden daaronder een balk kunnen maken die reclame liet zien. Zo bereik je denk ik ook dat meer mensen de reclame zien, doordat ze naar het optreden via de schermen kijken en daardoor stiekem ook de reclame meekrijgen.

Appelpop vind ik een ontzettend leuk initiatief. Goed aangepakt, goed georganiseerd. Een paar kleine puntjes die volgens mij iets beter kunnen, maar wie weet wat ze volgend jaar doen! Van alles leer je en daardoor blijf je groeien. De artiesten die te zien zijn zijn zeker niet de minste. Een kaartje voor Madness krijg je niet onder de veertig euro. Als je je bedenkt hoe bekend deze band is en dat ze voor Queen Elisabeth hebben gespeeld, krijg ik alleen maar een extra positief gevoel erbij dat Appelpop zo’n band heeft kunnen regelen.

Hieronder een afspeellijst met artiesten die te horen waren op Appelpop 2013:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s