Jens Timmermans

955Jens is disjockey bij Radio 538 en verantwoordelijk voor het opleidingstraject New Talent. Bij New  Talent zijn ze op zoek naar DJ’s voor de toekomst zodat over een paar jaar Nederland nog steeds naar de radio luistert. Het medialandschap verandert volgens Jens. Zo gebruiken steeds meer mensen Spotify, wat een concurrent is voor het radiolandschap. De radio kan zich wel onderscheiden door wat er tussen de muziek door gebeurd. Nieuwsonderwerpen willen ze op een andere manier gaan brengen naar de mensen. Als je radio of televisie wil maken moet je ervoor zorgen dat je kop erboven uit steekt.

 “Je moet ervoor zorgen dat je opvalt”

 Bij de radio vertellen ze graag iets over artiesten. Dit kunnen ze doen door een nieuwsfeitje op te lezen, maar ze kunnen er ook een interessant onderwerp van maken. Dit kan je doen door de spanning op te bouwen of de lezer eerst zelf na te laten denken. Jens vindt radio zo leuk omdat je het zelf goed in de hand kan houden. Zo werken er bij de televisie zo’n vijftig mensen (redactie, cameramannen, visagie, etc). Radio maak je in je eentje en dat is het mooie van radio. Ook is het altijd live. Wat er te horen is op de radio, dat is de taak van de disjockey. Je kunt verantwoorden wat er gebeurt in de samenleving.

“Televisie kan nooit tippen aan de snelheid van radio”

Twee belangrijke punten bij de radio zijn creativiteit en persoonlijkheid. Er gaat veel veranderen in de radiowereld. Het radiogebruik groeit in Nederland, in tegenstelling tot in de rest van de wereld. Er is wel een groot gevaar aan het ontstaan voor radiomakers: dat is de social media. Mensen kunnen overal hun mening over geven. Disjockeys zonden vroeger alleen maar. Nu krijgen de disjockeys er een reactie op. De DJ is dus niet alleen meer zender maar ook ontvanger geworden.

Zoals ik net zei, is persoonlijkheid een belangrijk punt als je bij de radio wil werken. Bij persoonlijkheid gaat erom dat je ontdekt wat je sterke kracht is. Vraag bij jezelf altijd af ‘hoe ga ik mijn persoonlijke kracht inzetten op mijn eigen werk zodat ik het na een hoger niveau kan trekken?’ Zo is Oprah een warme persoonlijkheid waarbij nu heel Amerika op de bank wil zitten. Ze is een veilige haven geworden waar je je verhaal bij kwijt kan.

Een ander belangrijk punt is creativiteit. Er bestaat vaak een discussie of creativiteit aangeboren of aangeleerd is. Bij radio wordt erg op creativiteit gestuurd. Dit omdat iedereen dezelfde vragen stellen aan bijvoorbeeld een artiest. De artiest kan hier zo moe van worden dat hij of zij zelfs weg kan lopen bij een interview. Dit is wat radiomakers willen voorkomen, vandaar dat creativiteit zo belangrijk is. Herinnering is belangrijk. Als je iets leuks hebt gehoord of hebt gezien, dan denk je daar graag aan terug. Een leuk interview zal veel aandacht krijgen bij de mensen. Mensen gaan er met andere mensen over praten.

“Herinnering is belangrijk”

Volgens Jens bestaat creativiteit uit 3 dingen: combineren, kopiëren en transformeren. Je leert als kind dingen doordat je dingen kopieert. Iemand praat en jij herhaalt dit. Zo leer jij praten. Door te combineren voeg je twee dingen samen om zo iets leuks te maken. Door te transformeren pas je een bestaand iets aan tot er iets nieuws ontstaat wat beter is. Als je die drie dingen gebruikt, kun je altijd creatief zijn. Kijk dus goed om je heen en zie de mogelijkheden die er zijn en die er geboden worden.

De seminar van Jens Timmermans vond ik ontzettend leuk. Hij is een hele aardige man die heel leuk kan vertellen. Het was een interessant verhaal doordat hij leuke en interessant stukjes en voorbeelden tussendoor gooiden. Zijn verhaal werd niet langdradig en hij maakte geen reclame voor zijn eigen vak. Het is leuk dat hij een bondige presentatie hield. Creativiteit is zo belangrijk en het is leuk dat hij dit op deze manier aan de kaart bracht.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s