Piek Seebregts

piek-producties-808-800-600

Piek is uitvoerig producent en creative producer voor film en televisie. Deze dame heeft eerst een tijdje Nederlands gestudeerd, daarna journalistiek en uiteindelijk nog een een-jarige cursus gevolgd aan de filmacademie. Ze heeft gewerkt als redacteur bij RTL Nieuws en filmpjes gemaakt bij Regionaal Brabant. In Amsterdam heeft ze voor de NCRV en de KRO gewerkt en vanaf hier heeft ze zichzelf steeds verder omhoog gewerkt.

Een van de grotere producties waar Piek haar naam bij mag zetten is Wolfseinde. Dit was een regionale serie in Brabant, geproduceerd door een bureau uit Amsterdam. Als productieleider doe je vrijwel alles bij zo’n serie. Je regelt alles vanaf het script tot aan de regisseur toe. Dit was een ontzettend goede leerschool. Daarna heeft ze meegewerkt aan filmproducties. Hiervan waren twee kinderfilms: Het geheim en Brammetje Baas.

De bekendste en met het grootste budget was De Heineken Ontvoering. Er gaat, vooral bij zo’n grote film, een enorm productieproces aan vooraf. Je hebt natuurlijk verschillende films (animatie, kinderfilms, actiefilms) waardoor je verschillende subsidies kunt aanvragen. Heb je dan genoeg geld voor de film, dan kun je aan de film beginnen. Als productieleider heb je de totale budget in beheer. Je moet een heel team samenstellen: van kostuumontwerpers tot stuntmannen, figuranten en de catering op draaidagen. Het ligt ook aan de grote van de film hoeveel mensen er op de set staan. Bij De Heineken Ontvoering waren dit er bijvoorbeeld tussen de 70 en 80 mensen.
Nadat je het script hebt, ga je het script breakdownen. Dit betekent dat je hem helemaal gaat ontleden. Je bekijkt welke auto’s je precies nodig hebt, of je ’s nachts moet gaan filmen, of er dieren in voor komen en of er bijvoorbeeld brandweer of politieagenten in voor komen. Deze moet je dan allemaal gaan regelen en gaan casten. Ook moeten de acteurs testjes gaan doen qua make-up en kleding en worden de hoofdrolspelers door een medische keuring gehaald. Acteurs zijn verzekerd maar je moet wel zeker weten dat ze de film kunnen afmaken. Iets wat ik ook erg interessant vond was dat als je een film hebt die zich in de jaren tachtig afspeelt, zoals De Heineken Ontvoering, dat er zoveel rekening gehouden moet worden met de filmset. Hiervoor zijn de productiondesigners verantwoordelijk. Zij zorgen ervoor dat er met de gemeente wordt geregeld dat parkeerautomaten en fietsenstallingen worden weggehaald. Ook kentekenplaten moeten vervangen worden zodat ze helemaal in de jaren tachtig stijl passen. Geen detail mag worden overgeslagen.

Een gemiddelde speelfilm staat er ongeveer in 20-30 opnamedagen erop. Ontzettend snel zul je denken, maar hier komen nog maanden kantooruren bij. Zo’n opnamedag is namelijk ontzettend duur. Denk aan de catering, figuranten die salaris moeten krijgen, decor, etc. Een hele goede voorbereiding is dus meer dan noodzakelijk want je mag op zo’n dag niets aan het toeval overlaten. Als productieassistent regel je dan ook alles alvast voor de dagen die erop volgen, zodat iedereen weet waar hij aan toe is aan het einde van de draaidag.

Als je in Piek haar voetsporen wil treden moet je jezelf omhoog werken. Dit doe je door te beginnen als bijvoorbeeld runner of assistent. Ook kan je proberen om een stage te regelen bij een film of serie. je moet goede contacten opbouwen met de mensen waar je bij werkt, zodat ze je hopelijk voor de volgende klus ook vragen. Als jij goed werk aflevert dan groei je door en kan je bij elke productie een stapje hoger maken. Ook is veel initiatief tonen belangrijk. Ze nemen mensen sneller aan die al eens mee geholpen hebben en enige ervaring hebben. 48hours projecten zijn daar voorbeelden van. Dan maak je in 48 uur een film. Een korte tijd dus, waardoor het extra knap is als dit lukt. Veel initiatief tonen en wat producties op je naam hebben staan is belangrijk. Ervaring is het sleutelwoord.

Films worden, zoals ik eerder vertelde, gesubsidieerd. Over het budget gaan? Dat gebeurt vrijwel nooit. De producent heeft nog wat reserves liggen en anders kan je aankloppen voor een Internationale Filmverzekering. Er kan namelijk altijd iets mis gaan en een film moet toch af worden gemaakt omdat er veel te veel belangen meespelen. Als films worden afgebroken, gebeurt dit altijd voor de eerste draaidag. Anders ben je ontzettend veel geld kwijt. Voorbereiden is dus ontzettend belangrijk. Zo worden hoofdrolspelers medisch gekeurd en een verzekering voor ze afgesloten, mocht er toch iets mis gaan. Het salaris wordt ook betaald uit subsidies. Het hangt dus niet af van het succes van de film. Als jij een groot acteur ben, kan je natuurlijk wel meer salaris vragen dan een figurant. Een grote film heeft ook een groter budget waardoor je meer salaris kunt geven.

Een speelfilm kost ongeveer tussen de 900.000 euro en de 3 miljoen euro. Opbrengsten van zo’n film gaan niet terug naar de filmfondsen of naar de overheid. Er wordt namelijk elk jaar een x bedrag vrij gemaakt voor films en series. Producent verdient er ook niet super veel meer op, maar houdt een deel van de subsidies. De bioscopen verdienen hun geld door de hoeveelheid kaartjes die verkocht zijn voor zo’n film. Van het budget moet je iedereen betalen dus een hele hoge omzet maak je niet.

Het verschil tussen tv en filmproducties is onderandere het budget. Bij televisieproducties, zoals series, is het budget veel kleiner. Je begint ook al met opnamedagen voordat de hele serie is uitgeschreven. Zo kan het zijn dat je in één zomer 140 afleveringen draait. Ook weet je nooit welke kant het verhaal opgaat. Zo kan het zijn dat een personage ineens overlijd in het script of dat je niet meer dezelfde locatie kan gebruiken. Het is proces is ook veel langer dan bij een film. Je draait soms 3 maanden lang 5 dagen in de week, een groot verschil dus met 20-30 draaidagen. Het is dus een heel ander proces met hele andere regels. Een voorbeeld van een serie waar Piek aan meewerkte was de kinderserie Vrijland en de SBS serie Beschuldigd (een scripted reality serie met onbekende acteurs). Piek is nu bezig met educatieve filmpjes maken voor de lagere school (voor op het digiboard).

Deze seminar vond ik ontzettend leuk! Piek was heel aardig en vertelde ontzettend veel. Ook hele nieuwe dingen, want wat komt er veel kijken bij het maken van zo’n film! Ervaring opdoen is een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd van Piek. Ook wist ik niet dat films zoveel gesubsidieerd werden en dat daarvan ook de salarissen werden betaald. Een heel interessant college dus, met veel nieuwe dingen die ik geleerd heb ervan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s