Céline Smith en Marleen Spoor

logo-rode-kruis-300x300.gif?w=750

Niet door één, maar dit keer een seminar gegeven door twee personen. Céline Smith en Marleen Spoor gaven samen een seminar over het Rode Kruis. Céline heeft aan de NHTV gestudeerd. Dit is vrijetijds management. Ze is 32 jaar. Via stage bij Pinkpop kwam ze terecht bij Holland Casino. Ook heeft ze gewerkt bij D-reizen en MenM Events. Uiteindelijk kwam ze het bij Rode Kruis terecht. Marleen Spoor werkte als Sr. Marketing Coummicatie adviseur. Ze is begonnen als Brand Manager bij Center Parcs Europe. Ze heeft ook een tijdje op Curacao gewerkt voor Heineken International. Daarna kwam ze bij het Rode Kruis terecht. Ze is hier verantwoordelijk voor het merkbeleid, wat inhoud dat je de communicatieboodschappen moet laten aansluiten op de sponsorwerving.

We deden een quiz genaamd petje op petje af waar we veel van leerden. Zo leerden we dat fondsenwerving hulpverlening is. Er kan geen hulp worden verleend als er geen geld is. Fondsenwerving is dus cruciaal. Het Rode Kruis geeft jaarlijks ongeveer 100 miljoen euro uit aan hulpverlening in binnenland en buitenland. Inkomsten zijn vooral afkomstig van donateurs. Het Rode Kruis is onafhankelijk en moet zelf voor inkomsten zorgen. Veel mensen denken dat het Rode Kruis van de overheid is, maar dat is niet zo. Om heel eerlijk te zijn moet ik bekennen dat ik dit ook wel eens gedacht heb. Inkomsten zijn afkomstig van donateurs zoals bijvoorbeeld particulieren of erflaters. Dit zijn mensen die het Rode Kruis hebben opgenomen in hun erfenis. Ook bedrijven steunen vaak het Rode Kruis. Ze geven dan niet ineens een hele hoop geld, maar willen bepaalde projecten steunen waar ze zich bij verbonden voelen. Stichtingen van hele rijke mensen die met hun geld projecten willen helpen, geven ook vaak een deel van hun geld weg aan het goede doel.

Rode Kruis campagnes bestaan vooral uit collectes. Jaarlijks worden deze gehouden in juni. Het doel hiervan is de zichtbaarheid van het Rode Kruis laten zien en om ondersteuning vragen. Er worden ook landelijk posters opgehangen en een lokaal persbericht wordt uitgezonden om zo aandacht te vragen. Ook is er noodhulp voor stille rampen en natuurlijk de grote 3FM Serious Request actie rond kerst.

Een ramp kan natuurlijk niet gepland worden. Daarom is er er een draaiboek die klaar ligt zodat de mensen van het Rode Kruis weten wat ze moeten doen als er een ramp gebeurd. Een evenement zoals een festival organiseren kost ongeveer negen maanden. Een evenement om bijvoorbeeld Japan (ramp in 2011) te helpen, moet in drie weken georganiseerd worden. Er moeten dan sponsors gezocht worden en er moeten kaartjes verkocht worden. In de Amsterdam ArenA werd op 13 april een landelijk evenement georganiseerd uiteindelijk. Alles moet dus binnen 3 weken worden geleverd en helemaal rond zijn. Bekende artiesten bieden zich vaak vrijwillig aan. Heel Nederland komt dan in actie en bieden zelf dan ook vaak geld aan. Vanuit het zakenleven (vooral Japanse bedrijven in Nederland) hebben op zo’n moment ook veel interesse om geld te doneren. Alle communicatie met deze bedrijven moet heel strak en zakelijk zijn (dit is een kenmerk van Japanse bedrijven dus spelen ze hierop in). Ook met ticketveiling gaat het Rode Kruis dan de samenwerking aan om snel kaartjes te verkopen. Dit lukte want de ArenA was binnen een week helemaal uitverkocht. Alle inkomsten zijn dan voor de hulpverlening in Japan. Het resultaat na één maand bikkelen was uiteindelijk 6.900.000 miljoen euro. Een ontzettend groot bedrag voor een maandje werken. Uiteindelijk werd het bijna negen miljoen. Je hebt namelijk altijd mensen die later nog wat storten.

Waarom 3FM en Serious Request? 3FM wilde graag aandacht geven aan stille ramp. Dit omdat stille rampen geen media-aandacht krijgen. Jaarlijks gebeuren er zo’n 300 rampen en maar 9% daarvan komt in de media terecht. De rest blijft onopgemerkt. 3FM wil een platform bieden om ook stille rampen onder de aandacht te kunnen brengen. In 2004 haalden ze 916.000 euro op. In 2012 was dit 12.251.667 euro.

Elk jaar is er een ander thema. Afgelopen keer was dat kindersterfte door diarree. Geld wordt opgehaald door donaties (46%), platenaanvraag (19%), Kom in Actie (33%) en overig (3%). Bij Kom in Actie worden  leuke acties uitgepikt die dan op 3FM weer te zien zijn. Je kunt je opgeven als bedrijf of school om hieraan mee te doen. NOS, BNN en 3FM zijn gezamenlijk bezig tijdens Serious Request om samen een radio en televisie programma te ontwikkelen en neer te zetten.

Campagne concept is ontstaan door de samenwerking tussen 3FM en hun campagnebureau. Let’s Clean This Shit Up is dit jaar het concept. Shit wijst naar de diarree en de zeep staat voor schone toiletten en schoon drinkwater.

Op de actiesite staan ook materialen. Mensen willen de campagne ondersteunen en het is dan handig als er dingen makkelijk uitgeprint kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat het er professioneel uitziet en alle producten dezelfde stijl hebben. Het Rode Kruis heeft op hun site ook een blog en een directe link naar 3FM. Bij alle communicatie-uitingen worden met 3FM samengewerkt. Linkjes naar elkaars website is ook aanwezig zodat bij achtergrondinformatie makkelijk door geklikt kan worden.

Dit college was ontzettend leerzaam. Ik had  dan ook heel veel opgeschreven. Nooit gedacht dat er nog zo’n strategie achter een goed doel zou zitten! Vooral de link met 3FM Serious Request was heel interessant. Wat ik ook uit de seminar heb gehaald is dat er altijd een noodplan klaar moet liggen, een soort draaiboek. Ook qua evenementen organiseren op zo’n moment. Ik weet zelf hoeveel tijd dit kost door het eerste evenement dat we zelf hebben georganiseerd als projectgroepje. Het viel me wel op dat ze heel veel steun kregen. Van de mensen en ook van BN’ers die zichzelf aanbieden om te komen optreden. Het Rode Kruis werkt ontzettend veel samen en ik denk dat dat ook hun kracht is. Leuk seminar was dit van beide dames!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s