HUISHOUDBEURS

Schermafbeelding 2014-04-16 om 22.52.25Ik kijk naar link en zie honderden vrouwen bij de eettentjes staan. Kijk ik naar rechts, zie ik er weer een grote horde. Ze gaan naar de huishoudspulletjes. Overal op mij heen staan vrouwen. Samen met een vriendin, samen met je zus of met je collega’s een dagje uit. Hoe ik dit weet? Ik was erbij. Maar de huishoudbeurs is toch voor oude huisvrouwtjes? Als ik het aan iemand op straat zou vragen zou dit de standaard reactie zijn. Het overgrote gedeelte van het publiek zijn dan ook de volwassen huisvrouw. Niet gek ook, op een huishoudbeurs. Toch doet de huishoudbeurs er heel veel aan om haar imago te verjongen. Mijn hoofdvraag voor deze activiteit is dan ook:

“Hoe zorgt de huishoudbeurs dat haar imago met de tijd meegaat?”

De huishoudbeurs staat al jaren bekend als een beurs waar vrouwen op leeftijd naartoe gaan. De hele dag naar stofzuigers en gekke doekjes kijken. Een meisje van mijn leeftijd heeft daar eigenlijk niks te zoeken. Mijn moeder vroeg aan mij of ik meewilde. Ze had wel weer eens zin om erheen te gaan en aangezien ik alweer twee jaar op kamers zit, had ik er vast ook iets aan. En zo vertrokken we in alle vroegte naar Amsterdam.

In de trein begon het al. Groepjes vrouwen die allemaal dezelfde kant op reisden. Wordt de trein normaal gevuld met moeilijke wiskundige tentamenvragen of gekke gesprekken over het weekend, nu hoor je de groepjes vrouwen erboven uit kakelen. Vanaf Utrecht werd de trein helemaal gedomineerd en reisden we vrolijk verder naar de Amsterdam RAI. De hoeveelheid vrouwenstemmen droeg heel erg bij aan de sfeer.

De huishoudbeurs heeft verschillende dingen veranderd de afgelopen jaren. Zo is het logo wat jonger ogend geworden. Ze hebben er bloemen bijgevoegd en de kleuren zijn van rood en zwart naar roze en geel gegaan. Dit zorgt ervoor dat de jongere vrouw ook wordt aangetrokken om naar de beurs te gaan. Als je ze wat jonger al benaderd, heb je kans dat ze er vaker heengaan. Dit is toch de nieuwe generatie die je wil aanspreken omdat zij de toekomst vormen.

Op de huishoudbeurs heb je verschillende grote area’s. Zo heb je een stand vol met stofzuigers, poetsdoekjes en anti-aanbakpannen. Ook is er een area met alleen maar kleding en sieraden. De hal met eten en drank wordt heel goed bezocht. Ook mijn moeder en ik zijn hier twee keer naartoe geweest. We liepen naar binnen met idee van we gaan lekker lunchen, maar kwamen naar buiten met een propvolle buik zonder ook maar een euro uitgegeven te hebben. Dat is het leuke aan de huishoudbeurs. Je proeft overal een hapje en kunt dan weer lekker verder naar een andere area, om vervolgens weer een ronde bij het eten te maken. Op het einde maakten we dan ook goed gebruik van de aanbiedingen. Zo had ik weer eten voor een week op mijn studentenkamer.

Schermafbeelding 2014-04-16 om 22.53.28

Mijn favoriete hal was de beautyhal. Hier liet ik mijn haar mooi krullen zodat ik de hele dag mij als een beautyqueen langs de kraampjes waande. Ook kon je extensions laten zetten en stonden er merken zoals Rimmel, Sally Hanson en Golden Rose. Hiermee spreek je toch de jongere generatie aan. Zo kun je Golden Rose vrijwel nergens in de winkel kopen, dus doordat deze stand er nu wel stond ging ik helemaal los. Doordat ik zo enthousiast was, kocht mijn moeder ook maar meteen wat producten. Zo gaat dat ook andersom. Mijn moeder was helemaal blij met een paar doekjes. Deze heb ik uiteindelijk ook gekocht omdat zij er zo enthousiast over was.

De huishoudbeurs probeert steeds vaker alle generaties aan te spreken. Door er merken neer te zetten die ook de jongere doelgroep aanspreekt en het logo te veranderen leveren ze hier een bijdrage aan. Ook de reclames zijn jong en fris. Ik denk dat de huishoudbeurs hier goed aan heeft gedaan en ze hierdoor in de toekomst een stuk zekerder zijn om jonger publiek aan te spreken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s